Τις βάσεις για τη δημιουργία ενός νέου επικουρικού επαγγελματικού Υπερταμείου, στο οποίο θα ενταχθούν οι περίπου 2.000.000 μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα, αναμένεται να βάλουν μέσα στο 2019 οι κοινωνικοί εταίροι (ΓΣΕΕ και εργοδοτικοί φορείς). Κομβικό ρόλο στη διαμόρφωση των παροχών και των εισφορών του νέου φορέα, που θα αποδίδει «ατομικές συντάξεις», θα διαδραματίσουν τα δεδομένα που θα προκύψουν από την επικείμενη αναλογιστική μελέτη.
Η δημιουργία ενός μεγάλου επαγγελματικού Ταμείου, επί της ουσίας ενός ιδιωτικού επικουρικού φορέα που θα καλύψει τους μισθωτούς, αποτελεί τμήμα της συμφωνίας των εργοδοτικών φορέων και της ΓΣΕΕ, που συμπεριλήφθηκε στην Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2018. Στο πλαίσιο αυτό οι ηγεσίες της ΓΣΕΕ, του ΣΕΒ (βιομήχανοι), της ΓΣΕΒΕΕ (επαγγελματοβιοτέχνες), της ΕΣΕΕ (έμποροι) και του ΣΕΤΕ (ξενοδόχοι) διαμόρφωσαν πριν από λίγο καιρό μια κοινή ομάδα μελέτης, σκοπός της οποίας είναι να εισηγηθεί τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορεί να δημιουργηθεί ο φορέας.
Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα, καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν τα δεδομένα που θα προκύψουν από την αναλογιστική μελέτη για το νέο Υπερταμείο (θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2019). Τα συμπεράσματά της θα αποτελέσουν τη βάση για τη λειτουργία του νέου φορέα (για παράδειγμα, για τη διαμόρφωση των εισφορών, τους όρους χορήγησης των παροχών και πιθανές φοροελαφρύνσεις για τους ασφαλισμένους), ακολουθώντας, όπως όλα δείχνουν, τις νόρμες των Βρυξελλών, στη βάση του σχεδίου PEPP (τα Pan European Personal Pensions, δηλαδή τις πανευρωπαϊκές ατομικές συντάξεις, που παρουσίασε η «κυριακάτικη δημοκρατία» στις 19 Αυγούστου 2018).
Στόχος φαίνεται ότι είναι το νέο επικουρικό ταμείο να αρχίσει να λειτουργεί έως το 2022. Ο φορέας θα λειτουργεί με κεφαλαιοποιητικό σύστημα καθορισμένων εισφορών (θα υπάρχει ατομική μερίδα για κάθε μισθωτό).
Εκτός Δημοσίου
Οι συντάξεις και οι παροχές θα προκύπτουν με βάση τις εισφορές που θα έχει καταβάλει κάθε εργαζόμενος και από τις αποδόσεις που θα επιτυγχάνονται από τις επενδύσεις των αποθεματικών (αναμένεται να κυμανθούν σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ). Το επαγγελματικό Υπερταμείο για τους μισθωτούς, αν και θα συμπεριληφθεί στον δεύτερο πυλώνα, δεν θα ανήκει στο δημόσιο σύστημα ασφάλισης. Οι κοινωνικοί εταίροι, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της λειτουργίας του, με πιθανή τη συμμετοχή ασφαλιστικών εταιριών και τραπεζών, επιθυμούν να είναι υποχρεωτική η υπαγωγή στην ασφάλισή του, κάτι το οποίο, όπως όλα δείχνουν, θα συμπεριληφθεί σε μια από τις επόμενες ΕΓΣΣΕ.
Φυσικά, η διαδρομή που απομένει μέχρι τη δημιουργία του νέου Ταμείου δεν είναι εύκολη. Οι εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ ζητούν από τους υπόλοιπους κοινωνικούς εταίρους να καταβάλλουν οι εργοδότες μεγαλύτερη εισφορά από τους εργαζομένους, ούτως ώστε να μην προκληθεί για τους μισθωτούς σημαντική επιβάρυνση.
Ακρως σημαντικό είναι να διασφαλιστεί και η απρόσκοπτη λειτουργία του νέου φορέα, αφού οι παροχές του δεν αναμένεται να τελούν υπό την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Στο πλαίσιο αυτό, εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα και ανησυχίες σε σχέση με τον ρόλο που θα διαδραματίσει έναντι του δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος. Αλλωστε, στις Βρυξέλλες επιζητούν, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ένα μέρος της δημόσιας ασφάλισης, του δεύτερου πυλώνα (οι επικουρικές συντάξεις), να περάσει στους ιδιώτες υπό την ευθύνη των κοινωνικών εταίρων.
Στη λογική των Βρυξελλών για έναν πανευρωπαϊκό φορέα ασφάλισης
Στη λογική του PEPP, του σχεδίου για την προώθηση των πανευρωπαϊκών ατομικών συντάξεων, φαίνεται ότι θα κινηθεί το νέο επαγγελματικό Υπερταμείο επικουρικής ασφάλισης για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα.
Τι είναι όμως το σχέδιο για τις Pan European Personal Pensions; Μέσω του PEPP στις Βρυξέλλες φαίνεται να επιζητούν την υποκατάσταση του ρόλου των πάλαι ποτέ αδιαμφισβήτητων συντάξεων τις οποίες αποδίδουν τα δημόσια συστήματα ασφάλισης από νέες «ατομικές συντάξεις».
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) προωθεί τη δημιουργία ενός νέου πανευρωπαϊκού ασφαλιστικού προϊόντος για την ενίσχυση της ατομικής αποταμίευσης, με βάση ενιαίους κανόνες, στο σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οι νέες «ατομικές συντάξεις» θα έχουν συμπληρωματικό ρόλο σε σχέση με τις κύριες, αλλά θα αποτελούν τη βάση για την ενίσχυση του εισοδήματος όσων συνταξιοδοτηθούν μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τις επικρατούσες απόψεις στις Βρυξέλλες, αναντίρρητα η σταθερότητα στα συνταξιοδοτικά συστήματα σε συνδυασμό με τα υγιή δημοσιονομικά συστήματα οδηγούν σε γενικότερη οικονομική και κοινωνική σταθερότητα στην Ε.Ε., καθόσον υπάρχει και άμεση σχέση με την κρατική συνταξιοδοτική δαπάνη και τα δημόσια οικονομικά.
Δομικές αλλαγές
Οι ιθύνοντες νόες της Κομισιόν θεωρούν ότι οι ατομικές αποταμιεύσεις για λόγους κοινωνικής ασφάλισης μπορούν να συνεισφέρουν στη σταθερότητα των ευρωπαϊκών κεφαλαιαγορών, άρα και στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Οι επερχόμενες εξελίξεις, λοιπόν, φαίνεται ότι στο άμεσο μέλλον θα προκαλέσουν δομικές αλλαγές στον ρόλο των συντάξεων, τις οποίες αποδίδουν τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα. Η συμμετοχή του πρώτου πυλώνα στο συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης θεωρείται βέβαιο ότι θα μειωθεί (όπως ήδη έχει νομοθετηθεί στην Ελλάδα). Ενα τμήμα αυτής της μείωσης θα υποκατασταθεί από τον δεύτερο πυλώνα (επαγγελματικά Ταμεία).
Ετσι, ικανοποιητικά εισοδήματα μετά το πέρας του επαγγελματικού βίου τους στο προσεχές μέλλον θα μπορούν να απολαμβάνουν μόνο όσοι θα μπορούν -πέραν των δεδομένων εισφορών προς τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα- να πληρώνουν κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους επιπλέον χρήματα για την απόκτηση δικαιώματος λήψης των νέων «ατομικών συντάξεων».
dimokratianews
Η δημιουργία ενός μεγάλου επαγγελματικού Ταμείου, επί της ουσίας ενός ιδιωτικού επικουρικού φορέα που θα καλύψει τους μισθωτούς, αποτελεί τμήμα της συμφωνίας των εργοδοτικών φορέων και της ΓΣΕΕ, που συμπεριλήφθηκε στην Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας 2018. Στο πλαίσιο αυτό οι ηγεσίες της ΓΣΕΕ, του ΣΕΒ (βιομήχανοι), της ΓΣΕΒΕΕ (επαγγελματοβιοτέχνες), της ΕΣΕΕ (έμποροι) και του ΣΕΤΕ (ξενοδόχοι) διαμόρφωσαν πριν από λίγο καιρό μια κοινή ομάδα μελέτης, σκοπός της οποίας είναι να εισηγηθεί τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορεί να δημιουργηθεί ο φορέας.
Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα, καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσουν τα δεδομένα που θα προκύψουν από την αναλογιστική μελέτη για το νέο Υπερταμείο (θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2019). Τα συμπεράσματά της θα αποτελέσουν τη βάση για τη λειτουργία του νέου φορέα (για παράδειγμα, για τη διαμόρφωση των εισφορών, τους όρους χορήγησης των παροχών και πιθανές φοροελαφρύνσεις για τους ασφαλισμένους), ακολουθώντας, όπως όλα δείχνουν, τις νόρμες των Βρυξελλών, στη βάση του σχεδίου PEPP (τα Pan European Personal Pensions, δηλαδή τις πανευρωπαϊκές ατομικές συντάξεις, που παρουσίασε η «κυριακάτικη δημοκρατία» στις 19 Αυγούστου 2018).
Στόχος φαίνεται ότι είναι το νέο επικουρικό ταμείο να αρχίσει να λειτουργεί έως το 2022. Ο φορέας θα λειτουργεί με κεφαλαιοποιητικό σύστημα καθορισμένων εισφορών (θα υπάρχει ατομική μερίδα για κάθε μισθωτό).
Εκτός Δημοσίου
Οι συντάξεις και οι παροχές θα προκύπτουν με βάση τις εισφορές που θα έχει καταβάλει κάθε εργαζόμενος και από τις αποδόσεις που θα επιτυγχάνονται από τις επενδύσεις των αποθεματικών (αναμένεται να κυμανθούν σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ). Το επαγγελματικό Υπερταμείο για τους μισθωτούς, αν και θα συμπεριληφθεί στον δεύτερο πυλώνα, δεν θα ανήκει στο δημόσιο σύστημα ασφάλισης. Οι κοινωνικοί εταίροι, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της λειτουργίας του, με πιθανή τη συμμετοχή ασφαλιστικών εταιριών και τραπεζών, επιθυμούν να είναι υποχρεωτική η υπαγωγή στην ασφάλισή του, κάτι το οποίο, όπως όλα δείχνουν, θα συμπεριληφθεί σε μια από τις επόμενες ΕΓΣΣΕ.
Φυσικά, η διαδρομή που απομένει μέχρι τη δημιουργία του νέου Ταμείου δεν είναι εύκολη. Οι εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ ζητούν από τους υπόλοιπους κοινωνικούς εταίρους να καταβάλλουν οι εργοδότες μεγαλύτερη εισφορά από τους εργαζομένους, ούτως ώστε να μην προκληθεί για τους μισθωτούς σημαντική επιβάρυνση.
Ακρως σημαντικό είναι να διασφαλιστεί και η απρόσκοπτη λειτουργία του νέου φορέα, αφού οι παροχές του δεν αναμένεται να τελούν υπό την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.
Στο πλαίσιο αυτό, εύλογα δημιουργούνται ερωτήματα και ανησυχίες σε σχέση με τον ρόλο που θα διαδραματίσει έναντι του δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος. Αλλωστε, στις Βρυξέλλες επιζητούν, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ένα μέρος της δημόσιας ασφάλισης, του δεύτερου πυλώνα (οι επικουρικές συντάξεις), να περάσει στους ιδιώτες υπό την ευθύνη των κοινωνικών εταίρων.
Στη λογική των Βρυξελλών για έναν πανευρωπαϊκό φορέα ασφάλισης
Στη λογική του PEPP, του σχεδίου για την προώθηση των πανευρωπαϊκών ατομικών συντάξεων, φαίνεται ότι θα κινηθεί το νέο επαγγελματικό Υπερταμείο επικουρικής ασφάλισης για τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα.
Τι είναι όμως το σχέδιο για τις Pan European Personal Pensions; Μέσω του PEPP στις Βρυξέλλες φαίνεται να επιζητούν την υποκατάσταση του ρόλου των πάλαι ποτέ αδιαμφισβήτητων συντάξεων τις οποίες αποδίδουν τα δημόσια συστήματα ασφάλισης από νέες «ατομικές συντάξεις».
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) προωθεί τη δημιουργία ενός νέου πανευρωπαϊκού ασφαλιστικού προϊόντος για την ενίσχυση της ατομικής αποταμίευσης, με βάση ενιαίους κανόνες, στο σύνολο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Οι νέες «ατομικές συντάξεις» θα έχουν συμπληρωματικό ρόλο σε σχέση με τις κύριες, αλλά θα αποτελούν τη βάση για την ενίσχυση του εισοδήματος όσων συνταξιοδοτηθούν μέσα στις επόμενες δεκαετίες.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τις επικρατούσες απόψεις στις Βρυξέλλες, αναντίρρητα η σταθερότητα στα συνταξιοδοτικά συστήματα σε συνδυασμό με τα υγιή δημοσιονομικά συστήματα οδηγούν σε γενικότερη οικονομική και κοινωνική σταθερότητα στην Ε.Ε., καθόσον υπάρχει και άμεση σχέση με την κρατική συνταξιοδοτική δαπάνη και τα δημόσια οικονομικά.
Δομικές αλλαγές
Οι ιθύνοντες νόες της Κομισιόν θεωρούν ότι οι ατομικές αποταμιεύσεις για λόγους κοινωνικής ασφάλισης μπορούν να συνεισφέρουν στη σταθερότητα των ευρωπαϊκών κεφαλαιαγορών, άρα και στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Οι επερχόμενες εξελίξεις, λοιπόν, φαίνεται ότι στο άμεσο μέλλον θα προκαλέσουν δομικές αλλαγές στον ρόλο των συντάξεων, τις οποίες αποδίδουν τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα. Η συμμετοχή του πρώτου πυλώνα στο συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης θεωρείται βέβαιο ότι θα μειωθεί (όπως ήδη έχει νομοθετηθεί στην Ελλάδα). Ενα τμήμα αυτής της μείωσης θα υποκατασταθεί από τον δεύτερο πυλώνα (επαγγελματικά Ταμεία).
Ετσι, ικανοποιητικά εισοδήματα μετά το πέρας του επαγγελματικού βίου τους στο προσεχές μέλλον θα μπορούν να απολαμβάνουν μόνο όσοι θα μπορούν -πέραν των δεδομένων εισφορών προς τα δημόσια ασφαλιστικά συστήματα- να πληρώνουν κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους επιπλέον χρήματα για την απόκτηση δικαιώματος λήψης των νέων «ατομικών συντάξεων».
dimokratianews
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου