ΟΜΗΡΟΙ ΤΗΣ κυβέρνησης και του Γιάννη Βρούτση βρίσκονται 300.000 ασφαλισμένοι με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα από το ΙΚΑ και τον ΟΑΕΕ, οι οποίοι δύνανται να συνταξιοδοτηθούν με βάση τους νόμους Λοβέρδου-Κουτρουμάνη, είτε με διαδοχική ασφάλιση (περίπτωση αυτοαπασχολουμένων) είτε με αναγνώριση πλασματικών ετών (ΙΚΑ), δεν μπορούν όμως, επειδή ο υπουργός Εργασίας «ακύρωσε» τις εγκυκλίους με τις οποίες γίνεται η εφαρμογή του νόμου και επιδιώκει αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος μέσω άλλων εγκυκλίων που θα εκδώσει στο μέλλον.
Η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» παρουσιάζει τις δύο εγκυκλίους που εξέδωσαν πρόσφατα (Απρίλιο το ΙΚΑ και Μάιο ο ΟΑΕΕ), με τις οποίες συνταξιοδοτούνταν στην πρώτη περίπτωση 100.000 ασφαλισμένοι, που είχαν 10.000 ένσημα το 2011 (με αναγνώριση πλασματικών ετών) και στη δεύτερη περίπτωση 200.000 αυτοαπασχολούμενοι με διαδοχική ασφάλιση, που ο ίδιος ο υπουργός Εργασίας ακύρωσε, προκειμένου να αποτρέψει τη συνταξιοδότηση μεγάλου αριθμού ασφαλισμένων, που θα βγάλει έξω από τη «δημοσιονομική σταθερότητα τα Ταμεία».
Στην περίπτωση δε του ΙΚΑ, η εγκύκλιος εκδόθηκε τέσσερις μέρες πριν από το Πάσχα και έδινε προθεσμία υποβολής αιτήσεων μέχρι τις 30 Απριλίου.
Στελέχη του υπουργείου Εργασίας, αλλά και το νομικό τμήμα θεωρούν ότι ο υπουργός επιχειρεί να «μαζέψει» τις δύο επίμαχες εγκυκλίους, οι οποίες εκδόθηκαν έπειτα από οδηγίες εγγράφου της Γραμματείας Κοινωνικών Ασφάλισεων, όπως φαίνεται και στη σχετική επισύναψη, προκειμένου να εκδώσει άλλες εγκυκλίους που θα ανατρέπουν τα όρια ηλικίας και τα θεμελιωμένα δικαιώματα, καθώς ουδείς θα μπορεί να δικαιωθεί -δικαστικά- τα επόμενα 2-3 χρόνια, που κερδίζει με τους συγκεκριμένους νόμους...
Στην περίπτωση του ΙΚΑ εκδόθηκε εγκύκλιος-«καρμανιόλα» για χιλιάδες ασφαλισμένους, που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και έτη απασχόλησης και μπορούν να συνταξιοδοτηθούν με ευνοϊκότερους όρους με διαδοχική ασφάλιση, που «κλείνει την πόρτα» στη συνταξιοδότηση, μεταφέροντάς τους στα νέα όρια ηλικίας (62 έτη για μειωμένη και 67 για πλήρη σύνταξη).
Η εγκύκλιος ουσιαστικά ανατρέπει το νόμο Λοβέρδου (3863), επικαλούμενη παλιότερη διάταξη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (1996), καταργώντας το δικαίωμα των ασφαλισμένων που συμπληρώνουν τον απαραίτητο χρόνο ασφάλισης σε άλλα Ταμεία, ιδιαίτερα στον ΟΑΕΕ, να προσμετρούν χρόνο ασφάλισης στο ΙΚΑ, μέσω εξαγοράς πλασματικών ετών, ώστε να συνταξιοδοτούνται με μειωμένα όρια ηλικίας.
Από τη συγκεκριμένη αλλαγή της εγκυκλίου επηρεάζονται κυρίως οι μητέρες, στις οποίες ανεβάζει το όριο συνταξιοδότησης μέχρι και 9 χρόνια.
Μάλιστα με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο που απεστάλη σε όλα τα υποκαταστήματα του ΙΚΑ, ζητείται η ακύρωση όσων περιπτώσεων έχουν αντιμετωπιστεί διαφορετικά και αφορούν συνταξιοδοτικές αποφάσεις που έχουν εκδοθεί, προκειμένου να ανακληθούν.
Και αυτό γιατί όσοι μετακινήθηκαν στο ΙΚΑ από άλλο Ταμείο (ΟΑΕΕ), προκειμένου να αναγνωρίσουν έτη ασφάλισης και να πετύχουν ευνοϊκότερους όρους συνταξιοδότησης από αυτούς που προβλέπει το Ταμείο Αυτοαπασχολουμένων (62ο για μειωμένη 67 για πλήρη), με βάση τις διατάξεις του νόμου Λοβέρδου (που προβλέπονταν το 2010, 2011 και 2012, για τις γυναίκες με ανήλικο κ.ά.), μένουν ξεκρέμαστοι.
Ουσιαστικά η «εμπλοκή» αφορά ασφαλισμένους που εργάστηκαν ως μισθωτοί τα πρώτα χρόνια της ασφάλισής τους και είχαν ΙΚΑ, ενώ στη συνέχεια δραστηριοποιήθηκαν ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Σε αυτή την περίπτωση το Ταμείο τους δεν τους έδινε σύνταξη προ του 60ού έτους της ηλικίας τους (μειωμένη).
Οταν διαπίστωσαν ότι με 38 χρόνια το 2013 οδεύουν στο 62ο έτος της ηλικίας για συνταξιοδότηση, επιχείρησαν να μετακινηθούν στο ΙΚΑ. Ετσι ώστε να συνταξιοδοτηθούν φέτος στο 58ο ή 59ο έτος με 35ετία το 2010, το 2011 ή και το 2012.
Το ΙΚΑ όμως αναφέρει ότι μπορεί ο ασφαλισμένος στο πλαίσιο των νέων διατάξεων για τη διαδοχική ασφάλιση να αιτηθεί σύνταξης από τον προηγούμενο ασφαλιστικό φορέα, αλλά με τις προϋποθέσεις (όρια και ηλικία) που ίσχυαν ενόσω ο ασφαλισμένος ήταν εγγεγραμμένος στα μητρώα του.
Επίσης αναφέρει ότι στις περιπτώσεις απονομής της σύνταξης από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σαν προηγούμενος φορέας του τελευταίου, θα εξετάζεται με ολόκληρο το χρόνο της διαδοχικής ασφάλισης εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις της νομοθεσίας του Ιδρύματος.
ΟΑΕΕ, εν αναμονή
Παρόμοια με την παραπάνω αντιμετώπιση υπήρξε από τον υπουργό Εργασίας σε πρόσφατη εγκύκλιο του ΟΑΕΕ, που αφορά τη συνταξιοδότηση με διαδοχική ασφάλιση.
Με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο σώζονταν από την αύξηση του ορίου ηλικίας οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που καλύπτονταν από τουλάχιστον δύο ασφαλιστικά ταμεία, έχοντας ως προϋποθέσεις:
1Το 60ό έτος εφ' όσον το συμπλήρωσαν μέχρι το τέλος του 2012.
2 Οσοι θεμελιώνουν δικαίωμα με τις διατάξεις του ν. 3863/10 (ακόμα και με εξαγορά πλασματικών ετών).
3Οι αφαλισμένοι που έχουν συμπληρώσει τις κατ' έτος προβλεπόμενες προϋποθέσεις δεν θίγονταν και μπορούσε να ασκηθεί οποτεδήποτε -και δεν υπάρχει αρμοδιότητα για την απονομή της σύνταξης, διατηρώντας το 60ό έτος ως όριο διαβίβασης.
Εντονη ήταν η αντίδραση της διοικήτριας του ΟΑΕΕ Γεωργίας Κωτίδου για την απόσυρση της συγκεκριμένης εγκυκλίου, η οποία με επιστολή της σημειώνει ότι:
1Το νομοθετικό πλαίσιο, εντός του οποίου λειτουργεί η διαδοχική ασφάλιση, εξακολουθεί να ισχύει χωρίς να θιγεί κατ' ελάχιστον από διατάξεις του τελευταίου ασφαλιστικού νόμου, πλην της αύξησης των ορίων κατά δύο έτη. Ο ΟΑΕΕ και η Διοίκησή του ακολουθούν και εφαρμόζουν την κείμενη εκάστοτε νομοθεσία. Αν υπάρχουν αντιλήψεις περί αστόχων νομοθετικών ρυθμίσεων, η διαδικασία διορθωτικών παρεμβάσεων είναι γνωστή και πάντως έξω από τη σφαίρα αρμοδιοτήτων του ΟΑΕΕ.
2 Η αρμόδια υπηρεσία του ΟΑΕΕ απηύθυνε εγγράφως σαφή και συγκεκριμένα ερωτήματα για το θέμα προς τη Γενική Δ/νση Κοινωνικής Ασφάλισης και έλαβε σχετική απάντηση, στην οποία ρητά αναφέρεται ότι δεν θίγονται και δύναται να ασκηθούν οποτεδήποτε, θεμελιωμένα μέχρι 31.12.2012 συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Με βάση την παραπάνω απάντηση εκδόθηκε και η εγκύκλιος του Οργανισμού.
3Πρόσφατο και πάντως μεταγενέστερο της εγκυκλίου έγγραφο της Γενικής Δ/νσης Κοινωνικής Ασφάλισης ακολουθεί διαφορετική προσέγγιση στην ερμηνεία διατάξεων της ασφαλιστικής νομοθεσίας.
4Για τη διευθέτηση των ως άνω, νομικής φύσης, διαφορετικών ερμηνευτικών προσεγγίσεων, διατυπώνεται ερώτημα προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους προκειμένου να προληφθεί κάθε μελλοντική αμφισβήτηση ή σύγχυση για τα ισχύοντα του ασφαλιστικού συστήματος, καθώς και η συνεπακόλουθη ταλαιπωρία των ασφαλισμένων, όπως εξάλλου αποφάσισε και το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού.
enet
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου